Graviditetsvecka 20

YEEESSS Äntligen halvvägs! :D

Barnet

Barnet är ungefär lika stor som en honungsmelon huvud till stjärt. Alla foster är ungefär lika stora fram till vecka 20, sedan ökar skillnaderna.

Fostret får nu det vita fosterfettet som ska skydda huden mot fostervattnet. 

Vikt 350 gram. 


Mamma

Grattis, nu är halva tiden gången! Nu känner många att fostret rör sig i magen men det kan också dröja ytterligare. Livmodern växer och magen blir större. Ibland kan navlen puta ut. Det är inte farligt. Både den och magen åker tillbaka efter förlossningen. Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. Jämför inte med kompisen som är i samma vecka, det är så olika. Från och med nu växer magen däremot mer regelbundet eftersom barnet koncentrerar sig på att just växa. Måttet ökar med ungefär en centimeter i veckan. Nu behöver du också extra järn i kosten.



Det är sjukt hur fort tiden går egentligen. Känns som att det var alldeles nyss jag såg plusset på graviditetstestet. Men det var i början av september! 3 månader sedan. Och graviditeten startade sista juli. Det var ju i sommras. Känns verkligen inte som att det var så länge sen...
Har iaf äntligen börjat känna sparkar, inte så jätte tydliga, men jag är säker på att det är sparkar och ingenting annat iaf! haha :) Dom känns jättelångt ner dock :S men barnmorskan sa ju att bebis ligger väldigt långt ner, kunde ju se det på ultraljudet, så det kanske inte är så konstigt trots allt!

Nu har jag precis haft prov i filosofi, skrev knappt en halv sida, sen gick det inte mer. Vi skulle jämföra en teori med filmen the matrix och det kanske inte är helt lätt om man bara sett början på filmen! Nope.
Nu ska jag iaf snart kila på lunch tillsammans med Malin :) Kan inte säga att jag ser fram emot skolmaten, har inte ätit den på jättelänge. Smakar ju snusk som sagt!
Mådde skitilla på bussen i morse och trodde att jag skulle koka över eller något, kände mig så varm! Men man ska ju tydligen göra det nu, så det kanske inte är så konstigt det heller^^
Vad var det, hjärtat ökar sin kapacitet med 20%, tror jag? :) imponerande.


Redan 11:de Dec! 13 dagar kvar till julafton :O jösses, jag som inte har köpt en enda julklapp! :p haha.
Sen så har älsk slarvat bort en av böckerna som jag lånat på biblioteket förut, så har en "böter" där på närmre 300 spänn. KUL! Tänker inte betala dom pengarna vill jag lova, det får han göra. Men tyvärr så måste jag betala dem nu, för han är helt pank & avgiften tickar på för varje dag! KUL! :(
image9

Nej men dags att förbereda sig för lunch nu då :)

Ha det så bra allesammans!
/V



Kommentarer
Postat av: j

jag älskar att läsa din blogg, och jag längtar efter att se söta bilder på bebben! efter vecka 20 tickar tiden på som fasiken, tyckte jag iallafall! :D

2007-12-11 @ 18:23:08
URL: http://jonnalantz.blogg.se
Postat av: Jessica

hoppas jag blir frisk snart så jag kan kramas med dig o bäbis ^^
saknar dig av hela mitt hjärta eftersom vi ses så ofta och nu ses vi inte alls... =( ÄLSKAR DIG MORE THAN YOU KNOW!!!

2007-12-14 @ 14:45:14
URL: http://LetMeBeMeee.blogg.se
Postat av: Bea

åh, grattis till bebisen :) har själv en liten på snart 3 månader. Lycka till !

2007-12-15 @ 17:30:53
URL: http://beapettersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0