jul jul strålande jul


För ett litet tag sen så kom jag, pappa & william hem från v-ås :) vi var där och julhandlade, eller nja pappa & william handlade för jag var nämligen klar med mina julklappsinköp :D måste säga att jag faktiskt är ute i ovanligt god tid i år! haha handlade klart IGÅR :D brukar alltid handla färdigt alla julklappar dagen innan julafton så jag känner mig stolt!

Nu sitter jag hemma i lägenheten med älskipälski och han dricker lite te :) Idag blir det att julhandla massa mat senare med mamma & pappa och sedan ska älskling kaaanske färga mitt hår :D haha har inte blivit av än (A) men men bara det blir brunt innan julafton så är jag nöjd.

-


De senaste dagarna har spenderats med mickis, jessica, sara och stina! Har yrat omkring på stan och julshoppat :) stina och jag käkade på sylvia i förrgår eller när det var, åt brietoast med soltorkade tomater och sedan tzatsiki och sallad till, GUDOMLIGT GOTT! var bara tvungen att meddela det ;)
-

Veckans höjdare än så länge har varit besöket på MVC i torsdags, vi fick lyssna på bebis hjärtljud, tickade på som attan verkligen! 155 :) de brukar ju säga att om det slår över 140 så är det en tjej, så man hoppas lite grann! :)
Fick reda på att jag faktiskt har gått upp lite i vikt, 1,5 kg sen senast så det är ju alltid något!
Jag sitter här & oroar mig hela tiden över att jag inte går upp något, men vadfasen, jag går aldrig upp i vikt. Oavsett hur mycket mat och skräpmat jag proppar i mig, det har alltid varit så. Så varför skulle jag gå upp massa nu när jag är gravid liksom? Jag går ju upp så mycket som bebis, moderkaka och allt annat väger, men inga andra extrakilon. Men egentligen det är väl inget att klaga över direkt? Eftersom bebis verkar må prima så finns det ju ingen anledning att oroa mig över varför jag inte går upp lika mycket som de flesta andra.

Idag så firar jag och älskling 17 månader tillsammans också! :) haha är nästan så det börjar bli lite svårt att hålla räkningen nu :p
jag älskar dig iaf hur mycket som helst min ängel och det vet du! <3


Sen så är jag ju inne i vecka 21 nu och går in i vecka 22 på tisdag! :) det är helt sjukt hur fort veckorna går!

Såhär står det iaf om mig och bebis denna vecka :)

Du är i vecka 21

Vissa kvinnor får halsbränna vid det här stadiet. Det kan kännas som en brännande känsla i bröstet och du kan även få sura uppstötningar. Det finns receptfria läkemedel som neutraliserar magsyran, t ex Gaviscon. Blir det extra besvärligt kan din läkare skriva ut medicin. Kanske kan du svettas ovanligt mycket och det beror helt enkelt på de extra kilon som du nu bär runt på. Omkring denna vecka känner du livmodern strax under naveln.

Ditt barn är ca 16cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 420g. Det kan röra sig fritt i fostervätskan och kan sparka både långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet.

Nu är matsmältningsapparaten tillräckligt utvecklad för att kunna tillgodogöra sig vatten ur det fostervatten som barnet sväljer. I början av graviditeten är det moderkakan som producerar fostervatten men när njurarna fungerar ungefär i fjärde månaden, tar de över produktionen. Njurarna tar även hand om en del avfallsprodukter i barnets blod och tillverkar urin av dem. Men det finns inte mycket u
rin i fostervattnet utan det mesta av avfallsprodukterna som bildas, transporteras bort via moderkakan och ut i ditt blodomlopp. Det är dina egna njurar som tar hand om det mesta av renandet efter barnet.

Sinnesorganen som barnet ska använda för att lära känna världen utvecklas nu raskt. Smaklökarna på tungan är färdiga. Hjärnans och nervtrådarnas utveckling har kommit så långt att barnet ska ha fått känsel. Vid ett ultraljud s
kulle du nu kunna fånga en bild, där barnet suger på tummen eller smeker sitt ansikte.


image11
(Bilden är typ 1,5 vecka gammal så magen syns inge bra men iaf :))

-

Nu ska jag diska lite snart tror jag, weeeei ;p haha

Men GOD JUL på er allihopa iaf :D
/V






Kommentarer
Postat av: johanna

hej på dig =D

är du inte medlem i gratisbio ännu se till och bli
det då ! för vad passar bättre i december månad än gratis biobiljetter och present kort på de största kedjorna som tex hm vero moda dinsko åhlens kicks och många fler. klicka på länken nedan och bli medlem :) för varje vän du sedan värvar får du 200 poäng , och för att få en bio biljett behöver du 400 poäng :) 2 vänner = en biobiljett. något som man även ska kolla in är fliken där det står poäng , där ska du klicka in dig på olika sidor och sedan tjänar du en massa poäng på bara det. jag har precis tjänat ihop 80 poäng genom att bli medlem på sidor bara och inget mer. ville bara tillägga också att det är helt gratis. många kan känna att de kan luras med mera. men jag garanterar att det är gratis och behöver ni hjälp med något så är det bara att fråga mig.

glöm inte ange mig som värvare ; uniqa
så får du mer poäng.

här är länken ; http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=16563

hoppas du får en mysig jul och ett gott nytt år

2007-12-22 @ 17:17:46
URL: http://www.fjb.blogg.se
Postat av: jonna

haha jag åt massor av den där toasten på sylvia när jag väntade ludde ! :) den är ju skitgod! :D

2007-12-22 @ 17:49:40
URL: http://jonnalantz.blogg.se
Postat av: Sofia

tack så mycket och grattis själv! hur tycker du att det känns hitills d??

2007-12-23 @ 23:54:31
URL: http://sofiia17.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0