Nytto-dag


Idag har jag faktiskt varit duktig!

Åkte till skolan & gjorde provet i psykologi, våran lärare bad om ursäkt för att hon glömde bort oss igår.
tror att det gick hyffsat, eller ja ett G är det ju iaf..

Kollade sedan på en film i etiken som jag missat "saknas 100 miljoner kvinnor".
Och jag kan säga er att det var det absolut vidrigaste jag sett.
FYFAN!!!!
Filmen handlade om att man i länder som t.ex. Kina, Indien och Pakistan tror jag det var (?) tar död på sina bebisar kort efter att de föds p.g.a att de är flickor! Helt sinnessjukt. I Indien gjorde de inte ens det p.g.a fattigdom, utan för att det var tradition och att en familj tydligen inte skulle ha så många döttrar, för det var så dyrt & omständigt att gifta bort alla. SERIÖST?!
Det åkte omkring olika organisationer och plockade upp döda spädbarn på soptippar dagligen.
Och en indisk man sa "En kvinna som inte kan föda en några söner lämnar man direkt, för då är hon ingenting värd"
Jag börjar faktiskt undra om människor i vissa länder är mer djur är människor, för hur jäkla sinnessjuka & känslokalla kan de vara egentligen? Blev extremt chockad & illa berörd av att se filmen. Hur kan människor över huvudtaget ta livet av sina små nyfödda bebisar?
En kvinna i Indien som precis fött fick reda på att hon fått en flicka och personalen höll fram bebisen mot henne och frågade om hon inte var glad, "nej inte direkt". Sen ville hon knappt ens se åt sin dotters håll.

Skulle nog kunna sitta & skriva om filmen i evigheter, men nej nu får det vara nog.

Hade matlagning efter etiken, gjorde köttfärspaj med soltorkade tomater & feta och sedan blåbärspaj med vailjsås. Gott :)

Nu är jag hemma i kjula & ska sätta mig ner & vara social med mamma & lillebror! Kanske skriver mera sen.

Får tacka för era kommentarar, blir jätteglad :) Är sämst på att svara, så jag hoppas ni inte tar illa upp!

/V

Kommentarer
Postat av: jonna - en sån där ung mamma

tack sötnos!

Nej fy :/ den där filmen ska jag se, bannemig!

2008-04-10 @ 20:44:12
URL: http://jonnalantz.blogg.se
Postat av: Anna

Tyvärr finns det hemska traditioner i alla kulturer, precis som det du nyss beskrev och som t ex hedersmord. Hur människor som ställer sig bakom det är funtade i skallen vågar jag inte uttala mig om, men jag gissar att hissen inte gått ända upp. :P

Att få en dotter var lycka för mig, precis som det hade varit om det visat sig vara en pojke. Det är inte könet jag varit ute efter, utan barnet! Men i de kulturer där flickorna inte anses vara värda något är kulturer där barn inte föds utav kärlek, utan bara för att "det är så det ska vara". Tragiskt!

2008-04-11 @ 09:01:43
URL: http://annadite.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0