Oro


Usch börjar känna oro inför förlossningen nu, har inte gjort det så starkt innan men nu när vi fått reda på att han inte är fixerad och jag går in i vecka 39 om 2 dagar så börjar det kännas jätteläskigt.

Barnmorskan förklarade ju att om bebisen inte är fixerad och vattnet går så ska man lägga sig ner för annars finns risk för navelsträngsframfall, alltså att navelsträngen hamnar i kläm under barnets huvud... Vilket kan leda till kejsarsnitt. Tydligen så var det inte alls vanligt, men bara tanken på att risken finns nu när han inte ligger fixerad gör mig jätteorolig.

image137

Har kollat runt massa på nätet om just navelsträngsframfall och det är bara 0,5% av alla barn som föds i Sverige på ett år som drabbas av detta. Däremot har jag ingen aning om hur vanligt det är att huvudet inte är fixerat i slutet av vecka 38? Läste att det är ganska vanligt bland omföderskor, men det är ju inte direkt en kategori som jag tillhör :/
Jag frågade barnmorskan direkt efter att hon berättat att hans huvud fortfarande var rörligt, hon sa att "det händer". Låter ju som ett finare sätt att säga att det inte är särskilt vanligt. :/

Läste också om en tjej som precis som jag hade sitt foster i rörligt fosterläge, och vattnet gick. Dom kom med ambulans och hämtade henne för att hon inte skulle behöva ställa sig upp, i ambulansen så satt en av personalen hela tiden med handen inuti henne för att känna efter så att inte navelsträngen gled ner under huvudet på bebisen.
Det låter ju verkligen som någonting man skulle vilja gå igenom :S

Nej kanske inte ska sitta och oroa mig i onödan, men kan inte riktigt låta bli :/ Vill bara det bästa för våran lilla kille! :( <3

Kommentarer
Postat av: M i m m i s | D e s i g n

Oroa dig inte, det kommer gå bra :)

2008-04-20 @ 17:17:58
URL: http://mimmisdesign.blogg.se
Postat av: jonna - en sån där ung mamma

Ludde blev inte fixerad ordentligt innan han föddes, men ut kom han den naturliga vägen och bra mådde han :)

2008-04-20 @ 21:01:09
URL: http://jonnalantz.blogg.se
Postat av: Bea wiggosmamma!

åh vad spännande inte långt kvar nu! Kom ut din rackar unge
;)

2008-04-20 @ 21:41:38
URL: http://beapettersson.blogg.se
Postat av: Jessica

Inge kul att oroa sig, men skulle jag också ha gjort. Du får se till att alltid ha någon med dig - jag är alltid ett samtal bort. Imorgon ska vi umgås iaf :)

Massa kram!

2008-04-20 @ 23:56:02
URL: http://strippedconfessions.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0