Foglossning

Mycket tidigt i graviditeten påbörjas en uppmjukning av alla leder och ledband med hjälp av hormonet relaxin. Ledvätskan ökar och förtjockas. På det sättet blir lederna uppmjukade och mer rörliga. Det gäller även kvinnans bäckenleder/fogar. Detta är en helt naturlig process som fortsätter under hela graviditeten. På det viset anpassas kvinnans hållning och bäcken efter barnets tillväxt och bäckenöppningen blir större och mer eftergivlig under förlossningen.

Har man smärtor från bäckenet kan det vara svårt att avgöra varifrån de kommer. Det kan vara bäckenlederna (=foglossning), musklerna eller de talrika ledbanden runt om bäckenet som utlöser smärtan. Smärtor i bäckenet kan delas upp i två huvudgrupper:

* Smärtor utlösta på grund av trötthet/irritationtillstånd, överbelastning eller felbelastning av bäckenleder eller ledband.

* Smärttillstånd utlösta från alla bäckenstrukturer, såsom livmoder segment/band, samt muskler, ledband och nerver i bäckenet. Bäckenlederna kan också mjukas upp i en sådan omfattning att kvinnan riktigt känner att bäckenet är instabilt, så kallad foglossning.

Bäcken- och ryggsmärtor är ett tillstånd som kan uppstå tidigt i en graviditet och kvarstå en tid efter förlossningen. Diagnosen ställs på de ganska speciella symptom som yttrar sig som smärtor och medför rörelseinskränkningar och gångbesvär.

Hur känns bäcken- och ryggsmärtan?
Smärtorna kan sitta djupt i ländryggen och korsryggen, varifrån de strålar fram mot ljumsken. De kan också kännas omkring blygdbenet och stråla ut mot ljumsken samt framsidan och insidan av låren. Smärtan förvärras vid rörelse, till exempel när man vänder sig från rygg- till sidoläge i sängen. Det kan också förvärras när man går. Stegen blir kortare och gången nästan vaggande. Det kan vara särskilt ansträngande och smärtsamt att gå i trappor. Smärtan kan också utlösas då man ligger ner och försöker lyfta eller sträcka benet. Rygg- och bäckensmärtan behöver inte alltid komma från bäckenlederna. Smärtorna kan också komma ifrån ligamenten, som håller livmodern på plats i bäckenet, vid till exempel lägesförändring i sängen. Musklerna runt bäckenet kan bli ömma av att ha fått arbeta mycket en dag. Det gäller även de stora ledbanden runt bäckenet. Vanligast är rygg- och bäckensmärtor efter graviditetsvecka 28. Smärtorna kan även debutera tidigare under graviditeten.



Inte fan är det kul inte, förra veckan fick jag krypa från vardagsrummet till köket hemma när vi skulle äta. Och för flera veckor sedan fick älskling bära in mig från mormors hus till vårat.
Efter bion idag kunde jag knappt stödja på ena benet - japp, här sitter jag och tycker synd om mig själv! :p

Någon annan som lidit av nått speiellt graviditetsbesvär?

Puss&Kram

/V

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har lidit av alla graviditesbesvär som finns. Allt från foglossning till migrän 4 gånger i veckan, kissa 30 gånger per natt, sammandragningar sedan vecka 24, kräkts var och varannan dag, blodtrycksfall.. ja, du fattar. :P

Såg att du varit inne i min bilddagbok, och kände igen ditt namn. Din mamma och min svärmor är vänner, och jag & min make Robin har dessutom en del saker gjorda av din mamma (älskar hennes hantverk!).
Lycka till med bebisen och hoppas att allt går bra för er!
/Anna

2008-01-07 @ 13:43:38
URL: http://annadite.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0