Det här med att vara "ung" mamma


Det är ju helt otroligt hur majoriteten av människor ser ner på sk. "unga förlädrar" och ja, framförallt unga mammor.
Varför?
Jo de anser förmodligen att de inte är mogna att ta hand om sina barn och att äldre mammor klarar av det mycket bättre.
BULLSHIT.

Givetvis finns det många unga mammor som säkert skulle kunna sköta sina barn så mycket bättre, men det finns många "lite äldre" mammor som definitivt skulle kunna göra det också.
Jag känner ett flertal.

Vart går gränsen för att kallas för en ung mamma då?

Jag skulle tippa på att allt under 23-24 år klassas som ungt. 
Jag fyller 19 i september och jag anser mig själv vara en ung mamma. Och många ser mig som alldeles för ung.
Tänker på kärringen (jo jag har rätt att kalla henne det) som skulle prata med mig direkt efter att jag fått reda på att jag var gravid. Hon skulle lyssna på vad jag kände och hur jag ville göra med barnet.
Direkt när jag kliver in i rummet och sätter mig ner säger hon:
-Så när ska vi boka in tid för abort? 
Hur i h*elvete kan hon ha rätt att säga så??
Jag som i vanliga fall skulle ha skällt ut henne med mitt aggro humör, men var så extremt överkänslig sprang in på toaletten efter beöket och störtböla...
Desvärre är ju hon bara en av väldigt många som har reagerat negativt på mig som gravid/ung mamma.
Och jag kan tala om att det tär på en, eller på mig åtminstone. 
Efter ett tag börjar man faktiskt ta åt sig och funderar över om man ens gjort rätt? Är jag sämre?
När jag egentligen är så otroligt säker på både min roll som ung mamma och att jag tog rätt beslut..

Ska det behöva vara såhär?

Ja antagligen, det kommer alltid finnas folk med negativa åsikter och fördommar som heter duga.
De får väl helt enkelt leva i sina små patetiska bubblor och tro vad de vill.
För jag vet liksom så många andra i min sits, att:
mamma är ingen ålder, det är något man är.

/V - STOLT ung mamma


 

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Var du på ungdomsmottagningen och diskuterade om barnet?

Jag var med där för nått år sedan när jag var med barn. Var nån sur kärring som sa detsamma till mig.

Men som tur är så är hon sparkad nu om det var densamma.

Lycka till med liam och allt annat :)



/cecilia

2008-06-25 @ 12:10:41
URL: http://iiny.blogg.se/
Postat av: Madde

Jag tycker absolut inte att det är något fel på att vara en ung mamma, bara till fördel! Du kan hänga med mycket mer och ha en son som kommer se upp till dig. Jag tycker att du verkar vara en bra mamma och tycker att du ska skita i vad alla andra tycker. Jag vill själv bli en ung mamma. Lycka till och fortsätt vara stolt över din son och dig själv!

2008-06-25 @ 12:47:40
URL: http://madeleinejivenius.blogg.se/
Postat av: Karro

Jag ser också bara fördelar att vara ung mamma:) Ur roligt för är det för barnen att ha föräldrar som får sina första barn över 30? DOm får ju sitta på ett cafe hela sin uppväxt när inte mammorna orkar roa dem.

2008-06-25 @ 15:07:54
URL: http://karroh.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag ser definitivt inte ner på yngre föräldrar, även fast jag kan tycka att man ska tänka sig för både en och två gånger. Jag tänker främst på ekonomin nu. Vi som har jobbat och tjänat pengar kanske inte tycker att det är så roligt att våra skattepengar går till socialbidrag och dyl. Det är ju dyrt med barn, som vi vet.. :/



Det är nån som skrivit negativt om föräldrar över 30, och det tycker jag är skitsnack, vaddå växa upp på ett café? Snälla du, nu vet du nog inte alls vad du pratar om.

2008-06-25 @ 15:37:54
URL: http://annadite.blogspot.com
Postat av: Didi

Står på dig och skit i vad folk tycker/säger!! :)

2008-06-25 @ 16:09:41
URL: http://dajjdii.blogg.se/
Postat av: Jessica F

du har så himmla rätt hjärtat!

Det finns ingen ålder för att vara en bra mamma! Men håller med om att många ofta har "åsikter o ser ner" på unga mammor. men det har dom fan ingen rätt till. Du är en ung mamma, men jag vet även att du är den bästa mamman som finns åt Liam!

Åt helvette med allt annat. Ingen "mamma" är bättre än du!!!!!<3<3<3

2008-06-26 @ 00:11:53
URL: http://letmebemeee.blogg.se/
Postat av: El.

har en fråga, som jag gärna vill att du svarar på, men bara om du vill! :) Vilken kurator fick du? Jag hade samma som dig, med att hon frågade när jag ville "boka in tid hos läkaren för abort". Självklart blir man ledsen, men nu undrar jag vem du hade, för dom får inte säga så. Och så skulle det vara kul att veta, för både min pojkvän och jag tappade hakan när hon sa sådär direkt. Ha det fint!

2008-06-26 @ 13:16:57
Postat av: Anonym

Som du säger så har "mamma" egentligen ingen ålder. Som i de flesta fall så får man hoppas att de flesta är tillräkligt mogna och föder sitt barn av rätt anledning. Att vara mamma tycker jag borde vara det största ansvaret man kan tänkas ha här i världen och den som klarar av det står över alla andra och deras negativa åsikter. Jag själv tänker personligen på ekonimin och livet, har man som ung levt tillräckligt, gjort tillräkligt och fått tillräkligt för att ge upp sitt såkallade "ungdomsliv" och då syftar jag inte bara på att supa och knulla runt. så inte smällen kommer när man står där med en tonårsunge och åker på 40årskrisen, och förrsöker leva ut sitt missade tonårsliv då. ansvaret lever ju kvar då också. i mitt tycke så skulle jag vilja skaffa jobb, ekonomi och ett hem, och även leva livet utan ansvar för någon annan, för att överväga valet att skaffa barn. inget jag skriver här är för att trycka negatvit på dig. Alla gör sina val och vad de tycker är bra för en själv, och det tycker jag att du är stark för. Som sagt, att ha barn är världens största ansvar som få klarar av!. tummen upp för dig.

2008-06-28 @ 19:32:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0