God självkänsla eller bekräftelseknarkare?


Har kommit på mig själv med att ha fått en väldigt bra självkänsla den senaste tiden (året) som inte har funnits förut.
Jag trivs med mig själv och är nöjd med det mesta omkring mig.

Jag vet att jag är en bra mamma till Liam och jag är stolt över min mammaroll.
Jag är (trots att jag klagar ibland) väldigt nöjd med mitt utseende i helhet.
Jag tycker att jag har fått en enorm klarhet i mina åsikter och ståndpunkter, sen jag fick Liam.
Det känns som att jag på något vis har kommit bättre underfund med vem jag är och vad jag står för, vilket jag känner mig väldigt trygg i.
Man kan väl helt enkelt sammanfatta det med att  jag har börjat trivas bättre med mig själv och den jag är!

Vad jag egentligen skulle skriva om, var det här med självkänsla som bygger på bekräftelse.
Jag vet att jag är bra, snygg och duktig. Men vad skulle hända om folk runtomkring mig slutade bekräfta det?
Om killar jag pratar med, inte längre skulle kommentera hur bra jag såg ut eller om mina vänner skulle sluta tala om för mig vilken enorm insats jag gör, skulle jag fortfarande ha en bra självkänsla?
Jag skulle faktiskt ha svårt att tro det.
Det är något jag funderat över den senaste tiden, hur pass bra är egentligen ens självkänsla om man är i behov av bekräftelse från andra?

Ta er själva en funderare!



/V

Kommentarer
Postat av: Jessica, the best!

Du har så rätt så! Du fick mig verkligen att tänka till där.

Jag tror det är så för alla egentligen att självkänslan sitter i andra folks bekräftelse!

om man var helt utan människor runt om sig, Som du skrev:att om ingen säger hur bra du ser ut och hur bra du gör saker. skulle då det ge dig bra självkänsla att vara själv? Vi behöver människor runt om oss för att få bekräftat att VI verkligen är något. så tror jag i allafall.

<3

2009-05-24 @ 13:45:49
URL: http://letmebemeee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0